Aktualności
Strona główna / Aktualności / Debatowali o ekorozwoju
Debatowali o ekorozwoju
data dodania: 2013-04-08 12:47:20
Nauczyciele i uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Stanisława Szymańskiego w Zawierciu podjęli się rekrutacji do kolejnej, już dziewiętnastej, edycji Sejmu Dzieci i Młodzieży.
Debaty koordynuje Centrum Edukacji Obywatelskiej. Przewodni temat tegorocznej, XIX edycji Sejmu Dzieci i Młodzieży, to „Lokalny ekorozwój”. Szeroko pojęta ekologia dotyczy każdej społeczności, mieszkańców małego miasteczka czy dużej metropolii. Ekorozwój to taki rozwój, który nie zagraża środowisku naturalnemu. Dba o lasy, wodę, powietrze, ziemię, przez co również dba o ludzi, którzy żyją w tym środowisku naturalnym. Gimnazjaliści wspólnie z zaproszonymi gośćmi podjęli dyskusję na temat: Jakie zmiany w transporcie i przemieszczaniu się mogą sprzyjać ochronie środowiska?
Wśród zaproszonych gości zasiedli: prezes firmy transportowej „Jaw-bus” Anna Jaworska, przedstawiciel wspólnoty mieszkaniowej Beata Chwalba, nauczyciel wychowania fizycznego Janusz Adamczyk (od 30 lat dojeżdżający do pracy rowerem), nauczyciel biologii Ewa Łazarz, przedstawicielka Klubu Europejczyka „Euro-Jura” Barbara Kuligowska, posłowie i posłanki z poprzednich edycji Sejmu Dzieci i Młodzieży, opiekunki szkolnego projektu Joanna Smaga i Ewa Cupiał oraz dyrektor „Szymańskiego” Grzegorz Florczyk.
Debatę wzbogaciły uprzednie działania warsztatowe z gimnazjalistami, których wynikiem były makiety collage opatrzone tematycznymi wymownymi hasłami „Stop CO2 – rusz się!”. Wyklejona elementami przyrody powierzchnia popularnego „malucha” miała symbolizować naturę uwięzioną we wnętrzu auta. Warsztaty te, film z wypowiedziami mieszkańców Zawiercia o tym, jak rozumieją ekologię, prezentacja „Transport a ekologia” oraz ankieta przeprowadzona wśród uczestników o sposobach poruszania się miały zainspirować zebranych do dyskusji. Bezpieczne ścieżki rowerowe, miejsca parkingowe dla rowerzystów, stojaki na rowery, darmowa miejska komunikacja, wypożyczalnie rowerowe, carpooling, czyli wspólne dojazdy samochodem, ruch kołowy, korki uliczne i ogromny wzrost emisji tlenku węgla – to tylko wybrane zagadnienia, które zostały poruszone przez uczniów „Szymańskiego” w trakcie debaty.
– „Ufamy, że wynikające z debaty konkretne wnioski staną się podstawą do realnych zmian w myśleniu naszego lokalnego środowiska i dadzą impulsy władzom samorządowym do konkretnych działań w tym zakresie” – podsumował całość dyrektor Florczyk.