wtorek, 24 Wrzesień 2024,
imieniny obchodzą: Dora, Maryna

Aktualności

A A A

Strona główna / Aktualności / Europejscy urzędnicy wyszkoleni!

Europejscy urzędnicy wyszkoleni!

data dodania: 2012-03-06 11:24:56

Luty okazał się dla pracowników urzędów z powiatu zawierciańskiego i myszkowskiego intensywny pod względem szkoleniowym. W ramach projektu „Europejski urzędnik w jurajskim samorządzie” pracownicy starostw powiatowych w Zawierciu i Myszkowie oraz urzędów gmin z Ogrodzieńca, Łaz, Pilicy, Żarnowca, Szczekocin, Poręby i Włodowic uczestniczyli w czterech przygotowanych specjalnie dla nich szkoleniach. Oprócz tego wzięli także udział w seminarium i spotkaniu konsultacyjnym.

Ósmy miesiąc projektu realizowanego przez Centrum Inicjatyw Lokalnych rozpoczęło szkolenie na temat „Ochrona danych osobowych”, które odbyło się 3 lutego. To już czwarte z sześciu przewidywanych szkoleń o tej tematyce. W codziennej pracy każdy z urzędników spotyka się z różnymi osobami, prowadzi ewidencje czy rejestry. Dlatego wiedza z zakresu ochrony danych pomaga urzędnikom w codziennej pracy. – „Taka wiedza jest niezbędna każdemu urzędnikowi, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Zorganizowanie zatem szkolenia z zakresu ochrony danych, przekazanie informacji i materiałów na ten temat, umożliwienie urzędnikom zgłoszenia problemów czy wątpliwości związanych z przetwarzaniem danych, jest niezwykle cenne i przydatne” – komentuje prowadzący szkolenia, Krzysztof Nowak, Dyrektor Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Uczestnicy szkolenia omówili praktyczne problemy związane z wykorzystywaniem danych osobowych oraz otrzymali sprawdzone wskazówki, umożliwiające ulepszanie wdrożonych procedur. – „W samorządach nierzadko dochodzi do kolizji pomiędzy ustawą o ochronie danych osobowych a innymi rozporządzeniami, np. z zakresu ujawniania danych »publicznych«, w szczególności dotyczących urzędów i ich funkcjonowania. Szkolenie pomogło mi w zrozumieniu oraz wyjaśnieniu podobnych kwestii” – mówił po szkoleniu pracownik Starostwa Powiatowego w Zawierciu.

Oprócz tego, jak chronić nasze dane osobowe, pracownicy jednostek samorządu terytorialnego dowiedzieli się także, jaki jest zakres urzędniczej odpowiedzialności. Szkolenie pt. „Odpowiedzialność urzędnika administracji publicznej” poprowadził 7 lutego Krzysztof Kulka, Dyrektor Generalny Biura Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Prowadzący poruszył aspekty dotyczące odpowiedzialności pracowniczej, materialnej, odpowiedzialności za mienie powierzone pracownikowi, a także odpowiedzialności dyscyplinarnej i porządkowej pracowników samorządowych. – „Najbardziej podczas szkolenia zainteresowały mnie tematy związane z trybem dochodzenia odpowiedzialności oraz zagadnienia z orzecznictwa” – mówił jeden z uczestników szkolenia.

Ciekawe okazało się również szkolenie z zakresu „Komunikacji społecznej w gminie i powiecie”. O celach komunikacji społecznej oraz wykorzystywaniu jej jako elementu polityki samorządu mówiła 20 lutego mecenas Agnieszka Kamińska z kancelarii prawnej Kamińska & Partners. Podczas szkolenia uczestnicy poznali metody komunikowania się z otoczeniem, rolę informacji oraz rozwój komunikacji i partycypacji społecznej w gminie przy udziale konsultantów. – „Ciekawym zagadnieniem okazały się techniki komunikowania się z otoczeniem. Oprócz tego, że powinniśmy wykorzystać je w kontaktach z petentami, możemy posługiwać się nimi również w kontaktach z ludźmi w życiu prywatnym. Szkolenie okazało się zatem przydatne nie tylko z punktu widzenia pracy zawodowej” – komentował jeden z uczestników.

Największym zainteresowaniem cieszyło się jednak trzydniowe spotkanie z zakresu „Kodeksu postępowania administracyjnego”. Szkolenie poprowadził prof. dr hab. Grzegorz Łaszczyca z Uniwersytetu Śląskiego. Przybliżył on zainteresowanym zakres przedmiotowy k.p.a., wyjaśnił pojęcie postępowania administracyjnego ogólnego oraz omówił katalog zasad ogólnych k.p.a, m.in. zasady legalności, prawdy obiektywnej, czynnego udziału strony w postępowaniu administracyjnym czy dwuinstancyjności postępowania administracyjnego. Interesujące okazały się także zagadnienia związane z trybami wszczęcia postępowania administracyjnego, cechami środków dowodowych, zagadnienia dotyczące treści podań, ich ważności i prawdziwości. Szczególnie przydatna okazała się przeprowadzona przez profesora analiza najczęściej popełnianych błędów, oparta na przykładach z codziennej pracy i dotychczasowych doświadczeniach zawodowych. – „Jestem bardzo zadowolona z udziału w szkoleniu. Profesjonalizm i ranga szkoleniowca oraz sposób prowadzenia zajęć sprawiły, że szkolenie stało na naprawdę wysokim poziomie. Zagadnienia poruszone podczas spotkań na pewno pomogą mi w dalszej pracy zawodowej” – mówiła jedna z uczestniczek szkolenia.

Na wymianę doświadczeń między urzędami pozwoliły także seminarium i spotkanie konsultacyjne. Podczas seminarium przedstawiono system monitorowania poziomu satysfakcji klientów z jakości usług publicznych i funkcjonowania samorządów, natomiast podczas spotkania konsultacyjnego analizowano uchwały JST uchylone przez Regionalną Izbę Obrachunkową. – „Takie spotkania oraz seminaria dają urzędnikom możliwość konfrontacji własnych doświadczeń, przemyśleń czy wątpliwości dotyczących danego zagadnienia. W ramach projektu zatem nie tylko szkolimy, czemu służą szkolenia, ale także sprzyjamy wymianie doświadczeń między urzędnikami z różnych gmin” – komentuje Janusz Bieńkowski, prezes Centrum Inicjatyw Lokalnych oraz menedżer projektu „Europejski urzędnik w jurajskim samorządzie”.   

Projekt „Europejski urzędnik w jurajskim samorządzie” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizuje go Centrum Inicjatyw Lokalnych, a całość potrwa do czerwca 2013 r. W tym czasie przewidziano jeszcze wiele szkoleń wzbogacających wiedzę urzędników o zagadnieniach prawno-administracyjnych. – „Do tej pory nasza współpraca z samorządowcami przebiegała bez żadnych zastrzeżeń. Urzędnicy chętnie brali udział w szkoleniach i poszerzali swoją wiedzę. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza usprawni działanie urzędów i wpłynie na poziom zadowolenia osób korzystających z ich usług” – mówi Janusz Bieńkowski, prezes Centrum Inicjatyw Lokalnych.

Już w marcu pracownicy urzędów przejdą kolejne szkolenia z zakresu kontroli wewnętrznej i finansowej w jednostce finansów publicznych, naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz wezmą udział w szkoleniu dotyczącym prawnych standardów skutecznej administracji.

 Natomiast już teraz petenci mogą oceniać pracę urzędników za pomocą anonimowych ankiet. Ankiety dostępne są w siedzibach urzędów biorących udział w projekcie oraz na stronie internetowej www.europejskiurzednik.pl.

Marta Mularczyk

Wydawca:

Centrum Inicjatyw Lokalnych
42-400 Zawiercie, ul. Senatorska 14

Pomóż nam rozwijać serwis:
1%

Podaruj 1% podatku
KRS: 0000215720