Aktualności
Strona główna / Aktualności / Klub Dziecięcy w Łazach
Klub Dziecięcy w Łazach
data dodania: 2012-11-26 09:44:13
Od 2009 r. na terenie Gminy Łazy, przy ul. Brzozowej 19 funkcjonuje Przyzakładowe Centrum Zabawy, do którego uczęszczało początkowo 15 dzieci w wieku od 6 miesięcy do lat 4.
Uruchomienie takiego punktu było niezbędne, gdyż wiele naszych koleżanek – mam zatrudnionych w Domu Nadziei w Łazach miało problemy w znalezieniu bezpiecznego i optymalnego miejsca do rozwoju podczas ich pobytu w pracy. Godzenie życia zawodowego i rodzinnego w tamtym okresie było dla rodziców trudnością. Najmłodsze dzieci mogły przebywać tylko w żłobku lub pod opieką innej osoby, często z rodziny. My zaproponowałyśmy nowatorskie rozwiązania wprowadzające specjalistyczną opiekę dla maluchów na 4 godziny dziennie. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie środki Europejskiego Funduszu Społecznego – Priorytet I Zatrudnienie i Integracja Społeczna, Poddziałanie 1.3.2 Projekty na rzecz promocji równych szans kobiet i mężczyzn oraz godzenia życia zawodowego i rodzinnego.
Działamy w oparciu o autorski program pani Moniki Rościszowskiej – Woźniak „Dobry start przedszkolaka”. Program ten został nagrodzony I miejscem przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w kategorii „ Konkurs na najlepsze programy wychowania przedszkolnego”. Autorka programu jest członkiem Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego w Warszawie.
Pracujemy metodą projektów, co znaczy, że wszystko co dzieci poznają jest związane z bezpośrednim przeżyciem danej sytuacji. Każdy projekt ma trzy etapy. Na początku wybieramy temat, który inicjowany jest często przez same dzieci podczas codziennej zabawy np. czesanie lalek.
Następnie wkraczamy w fazę badawczą, zarówno w pomieszczeniach przedszkolnych, jak i w terenie, na przykład tworzymy kącik fryzjerski w sali, wychodzimy do salonu fryzjerskiego i oglądamy pracę fryzjera, gdzie poznajemy akcesoria, robimy fryzury i zadajemy pytania fryzjerowi.
W końcowym etapie dzielimy się nabytą wiedzą i nowymi umiejętnościami z innymi dziećmi i rodzicami, a później wykorzystujemy ją w zabawach. Metoda projektów daje szansę wyboru dziecku na różnym poziomie rozwoju, uczy je odpowiedzialności za pracę, uspołecznia i uaktywnia.
Nie mamy tutaj podziału na grupy wiekowe, tzn., że razem bawią się dzieci od 1 roku do lat 4. Grupa taka odwzorowuje naturalne środowisko rodzinno-sąsiedzkie, które odgrywa główną rolę wychowawczo-edukacyjną. Doświadczenia przekazywane w grupie różnowiekowej wywierają korzystny wpływ , wzmacniają zdolności przywódcze, zachowania prospołeczne, uczą w naturalny sposób współżycia w grupie i odpowiedzialności zespołowej.
Od kwietnia 2012 r. funkcjonuje Klub Dziecięcy. Przygotowaliśmy 30 miejsc dla dzieci od 1 roku życia do 3 lat dla dwóch grup dopołudniowej i popołudniowej, w której dzieci przebywają do 5 godzin dziennie. W ramach pobytu w klubie zapewniamy dziecku wykwalifikowaną opiekę oraz wyżywienie. Poprzez zajęcia, które prowadzimy dzieci uczą się zabawy w grupie, dzielenia się z innymi, nabywają umiejętności niezbędnych w życiu codziennym, tj. samodzielnego rozbierania i ubierania się, samodzielnego jedzenia przy stolikach, sprzątania po sobie po skończonej zabawie. Przeprowadzamy także trening czystości.
Codziennie przebywamy na świeżym powietrzu od pół do dwóch godzin, w zależności od warunków atmosferycznych, gdzie korzystamy z bogato wyposażonego placu zabaw.
Wszystkie dzieci uczęszczające do Klubu Dziecięcego posiadają karnety upoważniające do korzystania z nauki pływania pod fachowym okiem instruktora. Planujemy również zajęcia z nauki języka angielskiego. Umożliwiamy także rodzicom wgląd w wychowanie, kształcenie i przekazywanie wartości ich dzieciom. Uczestnictwo rodziców w realizacji programu wykracza poza zwyczajową współpracę. Rodzice mają prawo do obecności na zajęciach. Przez obserwacje zajęć i rozmowy z nauczycielem rozwijają kompetencje wychowawcze, uzyskują pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, otrzymują informację o pomocy specjalistycznej.
Dzięki specyfice naszej placówki, w której grupa liczy maksymalnie 15 dzieci i 4 opiekunów, którzy swoją pracą wspierają indywidualny rozwój dziecka oraz podążają za nim, zwiększa się jakość opieki, będącej gwarancją komfortu psychicznego rodziców i większej elastyczności zawodowej.