Aktualności
Strona główna / Aktualności / Kwiecień obfitował w wiedzę
Kwiecień obfitował w wiedzę
data dodania: 2012-05-23 07:26:07
Dla urzędników starostw powiatowych w Zawierciu i Myszkowie oraz urzędów gmin z Ogrodzieńca, Łaz, Pilicy, Żarnowca, Szczekocin, Poręby i Włodowic, miesiąc kwiecień obfitował w szereg szkoleń. W ramach projektu „Europejski urzędnik w jurajskim samorządzie” pracownicy ww. urzędów zmierzyli się aż z siedmioma tematami szkoleń, przygotowanych specjalnie dla nich. Uczestnicy poszerzali swoją wiedzę m.in. z zakresu etyki urzędniczej, ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności urzędnika administracji publicznej.
Kwietniowe szkolenia zainaugurowało spotkanie na temat „Opłat adiacenckich i renty planistycznej w aspekcie prawnym”, które odbyło się 2 kwietnia 2012 r. Było to jedyne szkolenie o tej tematyce, przewidziane w czasie trwania projektu „Europejski urzędnik w jurajskim samorządzie”. Szkolenie poprowadziła Anna Kornecka, pozaetatowy członek SKO w Krakowie. – „W mojej ocenie szkolenie było bardzo ciekawe. Poruszyliśmy kwestię aktualizacji obowiązku nałożenia renty planistycznej oraz omówiliśmy związane z nim postępowanie dowodowe. Ważne było również wyjaśnienie samego pojęcia i funkcji renty planistycznej” – mówi jedna z uczestniczek szkolenia. – „Cieszę się, że poruszyliśmy aspekty związane z rodzajem nakładanych opłat adiacenckich. Prowadząca bardzo przystępnie wyjaśniła wszelkie zawiłości oraz wytłumaczyła pojęcie i funkcję tego rodzaju opłat” – dodaje.
Cztery dni później – 6.04.2012 r., pracownicy jednostek samorządu terytorialnego dowiedzieli się, jaki jest zakres urzędniczej odpowiedzialności. Szkolenie pt. „Odpowiedzialność urzędnika administracji publicznej” poprowadził Krzysztof Kulka, Dyrektor Generalny Biura Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Prowadzący poruszył tematykę dotyczącą odpowiedzialności pracowniczej, materialnej, odpowiedzialności za mienie powierzone pracownikowi, a także odpowiedzialności dyscyplinarnej i porządkowej pracowników samorządowych. – „Najbardziej podczas szkolenia zaciekawiły mnie wybrane zagadnienia z orzecznictwa oraz tryby dochodzenia odpowiedzialności” – komentuje jedna z uczestniczek szkolenia.
W kwietniu Centrum Inicjatyw Lokalnych zrealizowało aż dwa szkolenia o tej samej tematyce: „Etyka urzędnicza a wizerunek urzędu państwowego – standardy obsługi klienta w urzędzie”. Szkolenia poprowadzone przez prof. dr. hab. Grzegorza Łaszczycę 11 i 18 kwietnia 2012 r. cieszyły się dużym zainteresowaniem. – „Nie sądziłam, że będę mogła kiedyś wziąć udział w szkoleniu prowadzonym przez samego prof. Łaszczycę. Bardzo klarowny i oczywisty przekaz informacji pozwolił mi zrozumieć wszystkie zagadnienia poruszane podczas szkolenia. Chciałabym jeszcze kiedyś wziąć udział w podobnym spotkaniu” – komentuje uczestniczka.
Pracownicy urzędów poszerzyli również wiedzę z zakresu „Ochrony danych osobowych”. Szkolenie odbyło się 17.04.2012 r. To już piąte z sześciu przewidywanych szkoleń o tej tematyce. – „Każdy z urzędników spotyka się codziennie z różnymi osobami, prowadzi dziesiątki ewidencji i rejestrów. Wiedza na temat tego, czym są dane osobowe i jak je chronić, jest dla samorządu niezwykle istotna i powinna być podstawowym elementem pracy urzędnika, niezależnie od jego stanowiska” – komentuje w jednym z wywiadów prowadzący szkolenia, Krzysztof Nowak, Dyrektor Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Uczestnicy szkolenia omówili pod kątem praktycznym problemy związane z wykorzystywaniem danych osobowych oraz uzyskali fachowe wskazówki, umożliwiające ulepszanie wdrożonych procedur. „Ochrona danych osobowych to jeden z najważniejszych aspektów pracy urzędnika, który powinien posiadać kompletną wiedzę na temat tego zagadnienia. Jest ona niezbędna w naszej pracy. Wszelkie zawiłości, wątpliwości czy zła interpretacja może prowadzić do uchybień. Dzięki uczestnictwu w szkoleniu, wiem jak interpretować dane przepisy, rozwiałam też wiele nurtujących mnie wątpliwości. Myślę, że było to bardzo przydatne szkolenie” – relacjonuje jedna z uczestniczek szkolenia.
Ciekawe okazało się również szkolenie „Prawny system kontroli administracji publicznej”, które odbyło się 20 kwietnia. Funkcjonowanie administracji publicznej wiąże się z kontrolą jej działalności. W polskim systemie prawnym wyróżnia się kryteria, ze względu na które dokonywana jest kontrola. Są wśród nich m.in. legalność, gospodarność, rzetelność. Podstawowym celem przeprowadzania kontroli jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania podmiotu oraz eliminowania wykrytych błędów. Jak rzetelnie przygotować się do takich kontroli? Tego uczył prowadzący – Krzysztof Kulka, Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach.
Reguły funkcjonowania systemu kontroli administracji publicznej są istotne nie tylko dla pracowników urzędów, ale dla wszystkich potencjalnych beneficjentów usług tego sektora. – „Najbardziej zainteresowało mnie zagadnienie dotyczące orzecznictwa sądowego. Ciekawym było również dowiedzieć się o zakresie sądowej kontroli administracji publicznej oraz o uprawnieniach kontrolnych organu stanowiącego w jednostkach samorządu terytorialnego” – komentuje uczestniczka.
Intensywny miesiąc szkoleniowy zakończyło dwudniowe szkolenie nt. „Ustawy o pracownikach samorządowych”. 24 i 25 kwietnia prowadzący Krzysztof Nowak, Dyrektor Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, tłumaczył uczestnikom m.in. kwestie dotyczące prawnych form zatrudnienia pracowników samorządowych, regulacje odnośnie nawiązywania stosunku pracy, system oceny pracowników samorządowych czy zasad ich wynagradzania.
Projekt „Europejski urzędnik w jurajskim samorządzie” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizuje go Centrum Inicjatyw Lokalnych, a całość potrwa do czerwca 2013 r. W tym czasie przewidziano jeszcze wiele szkoleń wzbogacających wiedzę urzędników o zagadnieniach prawno-administracyjnych. – „To już dziesiąty miesiąc realizacji projektu. Cieszę się, że urzędnicy chętnie biorą udział w szkoleniach, i że wychodzą z tych szkoleń zadowoleni. Dużym atutem szkoleń jest nie tylko ich tematyka, ale również fakt, że zatrudniamy najlepszych wykładowców. Do czerwca 2013 pozostało jeszcze czternaście miesięcy, podczas których w ramach projektu zrealizujemy jeszcze 38 szkoleń” – mówi Janusz Bieńkowski, prezes CIL oraz menedżer projektu.
W maju czekają na urzędników kolejne szkolenia, m.in. z zakresu Prawa zamówień publicznych, powtórzone zostanie szkolenie z Ochrony danych osobowych. Odbędzie się również spotkanie konsultacyjne, dotyczące zamówień współfinansowanych ze środków UE.
Natomiast już teraz petenci mogą oceniać pracę urzędników za pomocą anonimowych ankiet. Ankiety dostępne są w siedzibach urzędów biorących udział w projekcie oraz na stronie internetowej www.europejskiurzednik.pl