Aktualności
Strona główna / Aktualności / Wdrażanie narzędzi ICT oraz nowych technologii do procesu edukacji dorosłych
Wdrażanie narzędzi ICT oraz nowych technologii do procesu edukacji dorosłych
data dodania: 2019-07-18 09:16:27
Udoskonalanie umiejętności cyfrowo-informacyjnych potrafi ustrzec przed tą pułapką. Świadomy użytkownik Internetu i serwisów społecznościowych potrafi odróżnić to, co tylko rozrywkowe, od tego co posiada też inne walory – edukacyjne, informacyjne i komunikacyjne. A potem wybrać to, co dla niego najlepsze.
Badania pokazują, że seniorzy coraz chętniej korzystają nie tylko z zasobów i Internetu, ale i są obecni w serwisach społecznościowych. Czasem jednak brakuje im dostatecznej wiedzy i umiejętności, przez co spotykają się z lekceważącym stosunkiem ze strony młodego pokolenia. Może się wydawać, że zgłębianie tych obszarów nowoczesności zarezerwowane jest tylko dla młodych, ale to nie prawda. Internet i nowe technologie to wynalazki współczesności, które otwarte są na wszystkich tych, którzy chcą z nich korzystać.
W ramach projektu „Mobilność kadry edukacyjnej środowisk senioralnych, kluczem do aktywności seniorów” zadbano o podniesienie cyfrowo-komunikacyjnych kompetencji seniorów. Projekt zrealizowało konsorcjum, w skład którego weszli: Fundusz Inicjatyw Lokalnych, Uniwersytet Trzeciego Wieku w Siewierzu oraz Koziegłowski Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wspólnie wybrali 26 osób z kadry, które poleciały na niezwykłą Teneryfę i zdobyły nowe doświadczenia. Nie tylko w obszarze cyberprzestrzeni, ale i hiszpańskiej kultury, obyczajów i języka.
Uczestnikami projektu zostały osoby, które należą do kadry wyżej wymienionych organizacji, w tym osoby pełniące rolę członków zarządu, liderów sekcji edukacyjnych, członków rady programowej i organizacyjnej oraz szkoleniowców. Czyli wszystkie te osoby, które w ramach swoich dotychczasowych obowiązków wykonują czynności związane z realizacją projektów, organizują szeroko rozumiane działania w obrębie swojej organizacji (w tym edukacyjne skierowane do różnych grup społecznych), ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych oraz działań promocyjnych w Internecie.
Struktura szkolenia pozwoliła uczestnikom na udoskonalenie umiejętności informacyjno-komunikacyjnych w Internecie, w sposób praktyczny i konkretny, przy współpracy z innymi uczestnikami i szkoleniowcami z całej Europy. Dzięki szkoleniu uzyskali przegląd najistotniejszych nowych technologii oraz zapoznali się ze sposobami ich wdrążania do działalności edukacyjnej.
Teraz potrafią zaprojektować prostą stronę www lub blog, korzystać z chmurowych aplikacji informatycznych do przechowywania i udostępniania danych. Są w stanie tworzyć i obrabiać zawartość multimedialną, czyli edytować zdjęcia, zamieniać je w interesujące kolaże czy montować filmy wideo w przeznaczonych do tego programach (Magisto lub iMove). Kursanci zapoznali się również ze sposobami tworzenia platformy e-learningowej, którą będą mogli wykorzystać do prowadzenia działań edukacyjnych on-line. Podczas szkolenia zaprezentowano im funkcje tablicy interaktywnej, a także jak bardziej dostępny dla nich tablet, może śmiało spełniać rolę takiej tablicy.
Facebook, którego seniorzy znali już wcześniej, teraz stał się dla nich dużo bardziej czytelny i zrozumiały. Potrafią wykorzystać jego możliwości do realizacji zadań edukacyjnych swojej organizacji. Wiedzą jak uczynić edukację bardziej angażująca, motywującą i innowacyjną. Dzięki podniesionym kompetencjom, kursanci będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, stosując działalność naukową (wykładowczą czy seminaryjną) na swoich oraz innych uniwersytetach trzeciego wieku.
Kursanci mieli możliwość rozwinięcia swoich kompetencji językowych, a także sprawdzenia się w „żywym” kontakcie z językiem angielskim, w którym odbywało się szkolenie. Pozwoli im to, na nawiązanie sieci kontaktów międzynarodowych z organizacjami o podobnym polu i zakresie działania. A może nawet zmobilizuje do doszkalania swoich lingwistycznych umiejętności. Zwłaszcza, że dzięki lepszemu zapoznaniu się z serwisami społecznościowymi, wiedzą już, który z nich wybrać aby osiągnąć zamierzony efekt i dotrzeć do wybranej grupy odbiorców, angażując ich wciągającą, nowoczesną treścią. Często wzbogaconą o fotografie czy samodzielnie przygotowane filmy.
Korzyści ze szkolenia wynieśli nie tylko sami obecni na kursie seniorzy, ale i całe organizacje, w których na co dzień funkcjonują. To właśnie z nimi, dzielą się teraz zdobytą nauką, praktycznymi sztuczkami, wrażeniami i emocjami, które towarzyszyły pobytowi na hiszpańskiej wyspie. Celem projektu było dokształcanie nie tylko kadrowych jednostek, ale w efekcie końcowym całych organizacji, które teraz śmiało mogą działać mobilnie.