niedziela, 22 Wrzesień 2024,
imieniny obchodzą: Milana, Tomasz

Aktualności

A A A

Strona główna / Aktualności / Widzieć i być widocznym

Widzieć i być widocznym

data dodania: 2010-12-21 08:25:42

Bardzo ważną sprawą jest troska o własne bezpieczeństwo na drodze, zwłaszcza późną, zimową porą.

Policjanci z zawierciańskiej drogówki przeprowadzili dzisiaj kolejną akcję promującą elementy odblaskowe. Funkcjonariusze od wczesnych godzin rannych kontrolowali pieszych i rowerzystów poruszających się po drogach gminy Kroczyce. Odblaski otrzymali także uczniowie szkoły podstawowej w Pradłach.

Zwały śniegu zalegające na poboczach dróg bardzo utrudniają poruszanie. Niejednokrotnie piesi zmuszeni są do korzystania z jezdni. Jest to jednak bardzo niebezpieczne szczególnie w porze wieczorowo nocnej. Głównym celem dzisiejszej akcji jest zmniejszenia liczby potrąceń pieszych, a także zwrócenie uwagi na ich bezpieczeństwo. Elementy odblaskowe rozdawane przez policjantów mają spełniać takie zadanie. Funkcjonariusze podczas kontroli oraz w trakcie prelekcji w szkole przypominali, że pieszy ubrany na ciemno i bez elementów odblaskowych jest widoczny dla kierującego samochodem z odległości około 20 metrów. Osoba wyposażona w elementy odblaskowe widoczna jest już z odległości kilkuset metrów.

Pamiętaj !!!

1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza.

2. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać (z powodu zabłocenia, zaśnieżenia, oblodzenia itp.) pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi.

3. Pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżającego pojazdu).

4. Piesi mylą dwa pojęcia – widzieć i być widocznym. Sądzą, że jeżeli widzą nadjeżdżający z przeciwka samochód lub jego światła, to i oni są widziani przez kierującego pojazdem. To błąd!

5. Praw fizyki nie da się oszukać. W nocy prze złej pogodzie pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego samochodem z odległości około 20 metrów, jeśli ma na sobie jasne ubranie – 50 metrów, jeżeli ma na sobie elementy odblaskowe – z odległości większej niż 150 metrów!

6. Minimalna droga zatrzymania samochodu jadącego z prędkością 50 km/h wynosi około 30 metrów, a przy prędkości 100 km/h – 80 metrów. Ponadto samochód poruszający się z prędkości 50 km/h przejeżdża w ciągu 1 sekundy aż 14 metrów! – to jest długość trzech zaparkowanych samochodów.

7. Zapamiętaj, że stopień obrażeń potrąconego pieszego jest uzależniony od prędkości jadącego pojazdu. PRĘDKOŚĆ NAPRAWDĘ ZABIJA! Pieszy potrącony przez samochód jadący z prędkością 60 km/h ma 15 % szans na przeżycie a z prędkością 50 km/h około 40 %. Nawet jeśli przeżyje często zostaje osoba niepełnosprawna do końca życia.

8. Pieszy przechodząc przez jezdnię jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności oraz korzystania z wyznaczonego przejścia dla pieszych tzw. "zebry". Pamiętaj jednak, że przejście dla pieszych wskazuje tylko miejsce, w którym dozwolone jest przechodzenie przez jezdnię lecz nie zapewnia bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo zapewniamy sobie sami!

9. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.

10. Zabrania się wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, w tym również na przejściu dla pieszych.

11. Zabrania się przebiegania przez jezdnię, przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności, zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię.

12. Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pamiętaj, że na jezdni w tej sytuacji jesteś gościem i to kierujący pojazdem ma pierwszeństwo przed pieszym.

13. Bądź dżentelmenem na drodze. Nie postępuj zgodnie z zasadą punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia. Dziś jesteś kierującym, jutro będziesz pieszym.

14. Nie ryzykuj! Nie przechodź (przebiegaj) na czerwonym świetle. W aglomeracjach miejskich takie zachowanie pieszych zalicza się do głównych przyczyn wypadków z ich udziałem.

Wydawca:

Centrum Inicjatyw Lokalnych
42-400 Zawiercie, ul. Senatorska 14

Pomóż nam rozwijać serwis:
1%

Podaruj 1% podatku
KRS: 0000215720